Friday, February 23, 2007

AL FATIHAH


TERJEMAHAN

1. In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful.

2. Praise be to Allah, the Cherisher and Sustainer of the worlds.

3. Most Gracious, Most Merciful.

4. Master of the Day of Judgment.

5. Thee do we worship, and Thine aid we seek.

6. Show us the straight way.

7. The way of those on whom Thou hast bestowed Thy Grace, those whose (portion) is not wrath, and who go not astray.



Surah Al Fatihah adalah surah pembuka kata iaitu surah yang pertama di dalam Al Qur'an yang mengandungi tujuh (7) ayat dan digelarkan sebagai "Ummul-Qur'an" kerana ia mengandungi secara ringkas isi-isi keseluruhan kandungan Al Qur'an.

Semenjak zaman Rasulullah (saw) dan para ulama lagi telah mengamalkan membaca surah ini di setiap majlis agama dan berdoa. Tanpa kita sedari surah Al Fatihah adalah doa yang sangat berfaedah bagi kita semua.


KELEBIHAN & HIKMAH
1. Mendapat pahala seperti membaca sepertiga Al Qur'an.

2. Amalkan membaca Al Fatihah sebanyak 70 kali sehari didalam keadaan berwudhuk dan dihembuskan pada air dan di minum selama tujuh hari insyaallah akan mudah memperolehi ilmu dan dapat mengawal hati dan fikiran.

3. Amalkan membaca Al Fatihah sebanyak 20 kali setiap kali selepas solat fardhu insyaallah akan memperolehi rezeki yang tidak putus, mudah dalam sebarang urusan dan mendapat perlindungan dari Allah (swt).

4. Supaya tidur terhindar dari gangguan syaitan, amalkan membaca Al Fatihah, Al Ikhlas sebanyak 3 kali, surah Al Falaq dan diakhiri dengan surah An Nas.

5. Jika hendak memohon sesuatu yang baik dari Allah, cubalah membaca Al Fatihah sebanyak 40 kali setiap selepas solat Maghrib. Insyaallah tercapai.

6. Al Fatihah juga dapat mengubati sakit ringan seperti sakit gigi, sakit perut dan sakit mata jika di amalkan membacanya sebanyak 41 kali.

Demikianlah diantara kelebihan dan hikmah membaca surah Al Fatihah. INSYAALLAH.

WASSALAM.

No comments: